Esteetika ja tähendus klaasikunstis
Magistritöö, Merle Hiis 2002

4. Nähtamatu lõuend:

kujutis klaasil ja klaasis

<<< tagasi

Selle peatüki teema ei puutu esmapilgul ehk nii otseselt klaasiesteetikasse - klaas on kujutisele tihti vaid (nähtamatuks) taustaks. Ent just tausta nähtamatus/aimatavus toob mängu klaasi spetsiifika ning ainuomased võimalused.

Ajaloolised näited figuratiivsest klaasikunstist kuuluvad enamjaolt kahemõõtmelise kunsti valdkonda: läbi traditsioonilise vitraazhi ei ole näha aknatagust vaadet; silm fokuseerub akna tasapinnale. 3d kujutist esindavad (lisaks pisiplastikale) maalitud või graveeritud tarbenõud, mis tihti käsitlevad ruumilist optikat humoristlik-trikitavas võtmes (saksa joogipeekrid)

Alates Frank Lloyd Wright'ist muutub vitraazh ruumiliseks, maastikku kasutatakse vitraazhi elemendina. Järgnevalt tuuakse kujutist kandev klaas ruumi, kus ta muutub igast küljest vaadeldavaks 3d objektiks (Duchamp' i nn. Suur klaas); Victor Vasarely optilised mängud klaasikihtidega on justkui illustratsiooniks filosoofide vanale tõele, et nägemine oleneb vaatenurgast.

Oliver Nikolic

Hulk tänapäeval klaasinäitustel esinevaid kunstnikke kombineerib klaasi fototrüki, projektsioonide või multimeediaga. Mind huvitas küsimus: kuidas erineb klaasi ja kujutise kombinatsioon kummastki osapoolest eraldi võetuna?
Võiks oletada, et foto (video) kui infotihe dominant jätab klaasile kaunistuse või tausta rolli; klaas lisab fotole hinnalisuse, luksuslikkuse mekki, mõnel juhul retrolikkust (klaasnegatiiv) või vastupidi, futuristlikke allusioone; lisaks võimaldab mängida kihtidega - tulemuseks kineetiline kujutis - ja puhaste läbipaistvate värvidega. Tehnika eripärast tulenevalt on fotole klaasil tihti iseloomulik teatav plakatlikkus (heaks näiteks Clarke&McCartney) - esiteks seetõttu, et võimalused varjunditega mängida on suhteliselt napid, teiseks sel põhjusel, et läbipaistval alusel lähevad müra tõttu kaotsi pisemad detailid.

Brian Clarke' i ja Linda McCartney koostööna valminud "seinavitraazhide" seeria "Collaboration Panels" (1997) suurim väärtus seisneb mu hinnangul dekoratiivsuses: säravais värvides klaasile on trükitud pop-ikoonide portreid (Paul McCartney, Willem DeKooning, Jerry Stickles), kompositsiooni täiendab raamide graafika. Chr. Sehringer-Sulanke väitel annab kasutatud antiikklaas popkunsti pildikeelele müstilise lisadimensiooni <82>

Brian Clarke, Linda McCartney:
Collaboration Panels, 1997
Brian Clarke, Linda McCartney:
Collaboration Panels, 1997

Sheryl Rubenstein'i kunst on ajalukku vaatav ja leebelt feministlik. Rubenstein suurendab fragmente klassikalistest maalidest - need on "naised tagaplaanilt" - ning eksponeerib neid unenäoliselt uduse klaasi all. Rubenstein'i piltidelt vaatavad "...justkui vastu härmas rongiakent surutud eeterlikud näod, kihutamas läbi mingi tundmatu kunsti-igaviku," ütleb Perreault oma ülevaates 1997; "Ilu - ja naiselik sõnum - on nende tööde juures määravad." Nagu autor ise ütleb, mõistab ta hukka naiste marginaliseeritud seisundi kunstis ja ühiskonnas, tuues naisekuju taustalt peategelaseks. <71>

Sheryl Rubenstein:
Not for You, 1996

Therman Statom on leidnud hästitimmitud tasakaalu kujutise ja maalialuse omavahelises suhtes; üks täiendab teist, nii et tekib terviklik üldmulje. Mattklaasil maalingud võtavad vahel ehitise kuju - vaataja saab neisse siseneda, minna sõna otseses mõttes "pildi sisse" - ja ühtlasi autori teadvuse sisse; Statomi maalid meenutavad automaatjoonistamist, näiliselt seosetute assotsiatsioonide voolu. D. Mermell: "Kujutlege võimalust jälgida kõrvalt kellegi teise mõtteid; teiste pilguga vaadatuna näiksime me kõik kui nupust nikastanud." <57>

>>>

Therman Statom: Hydra, 1995

<<< avaleht <<< cv <<< klaas <<< foto <<< installatsioon <<< disain <<< tekst