Esteetika ja tähendus klaasikunstis
|
||||||||
5. Klaaskeha | ||||||||
5.2. MEESTE SISEVAATLUSED Paigutasin selles peatükis katseliselt eraldi nais- ja meesautorid, uurimaks, kas kehatemaatika käsitlemises (klaasikunsti piires) ilmneb ka soolisi erinevusi. Tundub, et ei; võimalik, et naised avastasid klaasi intiimse aspekti varem, kuid näib, et samad õrnuse, hirmu, erootika ja vägivalla üldinimlikud teemad on iseloomulikud ka meesautorite teostele. Jörg F. Zimmerman'i mitmekihilised puhutud klaasobjektid meenutavad lahtilõigatud laipu - koljusid, ribisid ja muud. Isegi vastikust tundes ei saa jätta imetlemata nende tehnilist meisterlikkust; need objektid näivad pigem looduslikul teel kasvanuna kui inimkäte tööna. <79> |
Jörg F. Zimmerman: Squeezed, 1990 | |||||||
Maalikunstnik ja skulptor Christopher Wilmarth'i (1943-1987) tööde olulisim element on valgus: Piergiorgio Tempesti (kellest juba kitshiteema juures juttu oli) enamjaolt nimeta tööd on suunatud alateadvusele: midagi otse ütlemata täidab ta õõnsaid klaasvorme kivide ja kunstlikult valmistatud objektidega; vaataja enda fantaasia on see, mis näeb abstraktseis kollaazhides orgaanilisi vorme, luid, nahka... |
Piergiorgio Tempesti: pealkirjata, 2000 | |||||||
Walter Zimmerman seostab tehnikat kehalise patoloogiaga; "Safety Yellow" (1996) koosneb väljaveninud klaasmullidest, kummivoolikuist ja muust anorgaanilisest tränist, näides mingi koletu masin-elukana või polüüpide kuhilana. Valitsev meeleolu on ängistav-haiglane, kunstiajaloost kõrvutaksin Zimmermani Dali ja teiste sürrealistidega, eriti tuttavlikult meenub Magritte' i "Celebesi elevant". <79> Philippe Avila installatsioon "Haavatav" (1999) koosneb suurtest "klaaspisaraist" mis omakorda sisaldavad ehtsaid pisaraid, kogutud sõpradelt ja tuttavatelt. "Väike valu on see, mis paneb inimese õppima ja aitab tal kasvada," selgitab autor oma mõtet. |
Walter Zimmerman: Safety Yellow, 1996. | |||||||
|