Esteetika ja tähendus klaasikunstis
|
||||||||
2. Absolutely Beautiful | ||||||||
2.5. TEEN, MIS MEELDIB Magusus võib olla ka siiras. Vahel on kõrvalseisjal raske eristada, kas kunstnik pruugib kirevust ning kulda-karda sarkastiliselt või südamest; omab see tema loomingus positiivset või negatiivset tähendust. Järgnevad autorid on mu hinnangul lähtunud puhtast kaunistamise rõõmust - kui ka vahel väikese (enese)irooniaga segatult. Kui midagi rünnatakse, siis pole rünnaku objektiks seep ja roosamanna, vaid totalitaarne, normeeritud hea maitse - nagu näiteks Tshehhi klaasi noorema põlvkonna puhul, kellest eelpool juttu oli. Liza Lou kuulutab 1996: "I am an artist and I'm going to bead the world." <54> Tüüpilises Ameerika eeslinnas üles kasvanud (ning seda vihkama õppinud) kunstnik ehitas enese jaoks alternatiivse reaalsuse - miljonite klaaspärlitega kaetud köögi, mille valmimiseks kulus 5 aastat. Kõigis vikerkaarevärves sädelevas elusuuruses köögis ei puudu isegi pärlitega kaetud Tide'i pesupulber. Ginny Ruffner (s. 1952) mässab minimalistliku valge kuubi vastu kirevusega, mis ei jää Lou omast maha; kasvust ja vohamisest, lilledest ja väätidest kõnelev kujundikeel täidab terveid ruume ja ümbritseb vaataja sooja, värvilise rünnakuga kõigile meeltele. <40> Josh Simpson kirjeldab olulist inspiratsioonihetke oma elus: Puhas lapsemeelne jaatus on ka Catherine Rahn'i kunst. Autor valmistab klaasist hiigelsuuri kirjuid meritähti, mida eksponeerib nende "loomulikus" keskkonnas - ookeani põhjas. <96> |
Liza Lou: Köök, 1996
Ginny Ruffner.
Josh Simpson: Mega World Catherine Rahn. |
|||||||
Dale Chihuly (s. 1941) iseloomustuseks sobib hästi ühe tema albumi pealkiri "Form from Fire" (1993): objektid, mis on justkui fotografeeritud hetked värvilise klaasi voolamisest, soojad säravad toonid, mis kannavad meenutust vedelas olekus, hõõguvast klaasimassist - efekti võimendab valguse kasutamine ekspositsiooni osana. W. D. Bannard ütleb albumi eessõnas: |
||||||||
|