Esteetika ja tähendus klaasikunstis
|
||||||||
3. Futurism | ||||||||
3.5. SAJANDILÕPU LABORATOORSED ALLEGOORIAD 20. sajandi viimase kümnendi klaasi kasutavas kunstis (termin "klaasikunst" tundub siinkohal juba kaheldav - juhul, kui pruugitakse leitud klaasi) esineb sageli rohkem või vähem jutustavaid viiteid teaduse ajaloole: tihti kohtab optilist ja laboriatribuutikat kombinatsioonis looduslike objektide või materjalidega. Klaasist vidinad funktsioneerivad ühtaegu nii esteetilise imetlusobjekti kui tähenduse kandjana; klaasi dialoogis leitud esemetega aimub vastandus: "konkreetsete" objektidega kontrasteerub klaas kui abstraktne, immateriaalne substants - klaas, ise "mitteobjekt" suhestub objektiga nagu raam pildiga, niisiis omaks klaas justkui võimet muuta suvalist objekti kunstiks. Klaas on nägemise metafoor: loodust nähakse läbi suurendus- või katseklaasi kaitsva seina, jäädvustatakse steriilse preparaadi kujul, justkui elutu, justkui ohutuna. Eve Andrèe Laramèe assamblaazhides ja installatsioonides valitseb 19. sajandi wunderkammeri miljöö - kollektsioon loodusest ja kultuurist nopitud ilmaimesid, mida võib jälgida turvaliselt vaatlejapositsioonilt. Ent kui inimene seejuures näeb end kõrvalt kui vaatlejat, on tulemuseks kõhedustunne: kas maailmapilt, mida terve ajastu vältel meie ajudesse on valatud, ka tegelikkusega mingit seost omab? Laramèe kunst nimelt sellesse väravasse mängibki kahtlus on tema teoste peamiseks võtmesõnaks - ainus kindel fakt näib olevat see, et kõik liigub ja muutub. |
Eve Andrèe Laramèe:Tolmurull kui universumi mudel, 1992 Eve Andrèe Laramèe: Leaf Battery |
|||||||
Sarnast pseudoteaduslikku absurdi viljeleb Jill Reynolds; iga teosega (enamasti kujutab see endast kogumit klaasimulle) kaasneb tal verbaalne sisuseletus: Clemens Weiss'i uurimisobjektiks on ta isikliku teadvuse sisu. Dokumenteerides oma loomingulist tegevust, kleebib ta klaasi vahele kihiti maale, joonistusi, kritseldusi - otsekui "loovuse asitõendeid". "Ma ei taha mängida ilusate efektidega," ütleb ta; "katan ääred liimiga, et sära kaoks." Klaasi alla konserveeritud vaimutegevuse viljad seavad autori omaenese loomingu suhtes võõrandatud vaatleja positsioonile; õhku jääb küsimärk - ons see kunst, mis ma teen? <49> >>> |
Donald Lipski: Poxabogue Pond no.4 | |||||||
|